Het Inzetten van Anders Gekwalificeerde Beroepskrachten in de BSO: Een Kansrijke Toekomst
Het Inzetten van Anders Gekwalificeerde Beroepskrachten in de BSO: Een Kansrijke Toekomst
In de naschoolse opvang (BSO) worden anders-gekwalificeerde beroepskrachten steeds vaker gezien als waardevolle toevoegingen. Dit biedt een rijke diversiteit aan activiteiten en draagt bij aan de brede ontwikkeling van kinderen. Per 1 juli 2024 wordt het mogelijk om deze beroepskrachten formatief in te zetten, wat inhoudt dat hun uren meetellen voor de BKR (Beroepskracht-kind-ratio).
De Voordelen van Anders Gekwalificeerde Beroepskrachten
Onder anders-gekwalificeerden verstaan we mensen met een achtergrond in bijvoorbeeld sport, muziek of natuur. Door hun specifieke expertise en talent kunnen zij bijdragen aan een veelzijdig activiteitenaanbod in de BSO. Uit een enquête onder 360 BSO-organisaties blijkt dat 50 procent van plan is anders-gekwalificeerden formatief in te zetten, terwijl de andere helft dit niet van plan is. Vooral op het gebied van sport (78 procent), creatieve activiteiten (62 procent) en muziek (55 procent) zien BSO’s kansen.
Een belangrijke voorwaarde voor deze inzet is dat anders-gekwalificeerde beroepskrachten een pedagogische module moeten volgen voor aanvang van hun werkzaamheden. Verdere details over de voorwaarden zullen later bekend worden gemaakt.
Werkdruk Verminderen en Arbeidsmarktkrapte Tegengaan
Het inzetten van anders-gekwalificeerde beroepskrachten biedt niet alleen voordelen voor de kinderen, maar kan ook een antwoord zijn op de arbeidsmarktkrapte en de hoge werkdruk in de sector. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de BSO’s (34 procent) van plan is deze beroepskrachten 1-4 uur per week in te zetten, terwijl 40 procent dit voor 5-10 uur per week verwacht te doen. Ongeveer een kwart (26 procent) is van plan meer dan 10 uur per week gebruik te maken van deze professionals.
Sportprofessional: Expertise en Bevoegdheid in Één
Bij Sportprofessional is het inzetten van anders-gekwalificeerde beroepskrachten echter niet nodig. Al onze sportprofessionals beschikken namelijk over de benodigde expertise en zijn bevoegd om op de groep te staan dankzij hun gekwalificeerde diploma’s. Dit betekent dat we met onze sportprofessionals zowel de pedagogische kwaliteit als de vakinhoudelijke expertise in huis hebben. Hiermee vangen we twee vliegen in één klap: we bieden een rijk en gevarieerd sportaanbod en voldoen tegelijkertijd aan de formatieve eisen zonder extra voorwaarden.
Conclusie
Het inzetten van anders-gekwalificeerde beroepskrachten in de BSO is een veelbelovende ontwikkeling die kan bijdragen aan een rijker activiteitenaanbod en de brede ontwikkeling van kinderen. Hoewel er nog enkele voorwaarden moeten worden verduidelijkt, biedt deze maatregel kansen om de werkdruk te verlichten en de arbeidsmarktkrapte aan te pakken. Bij Sportprofessional blijven we echter trouw aan onze kernwaarden door uitsluitend gekwalificeerde sportprofessionals in te zetten, waardoor we zowel pedagogische als sportieve expertise waarborgen.
In de naschoolse opvang (BSO) worden anders-gekwalificeerde beroepskrachten steeds vaker gezien als waardevolle toevoegingen. Dit biedt een rijke diversiteit aan activiteiten en draagt bij aan de brede ontwikkeling van kinderen. Per 1 juli 2024 wordt het mogelijk om deze beroepskrachten formatief in te zetten, wat inhoudt dat hun uren meetellen voor de BKR (Beroepskracht-kind-ratio).
De Voordelen van Anders Gekwalificeerde Beroepskrachten
Onder anders-gekwalificeerden verstaan we mensen met een achtergrond in bijvoorbeeld sport, muziek of natuur. Door hun specifieke expertise en talent kunnen zij bijdragen aan een veelzijdig activiteitenaanbod in de BSO. Uit een enquête onder 360 BSO-organisaties blijkt dat 50 procent van plan is anders-gekwalificeerden formatief in te zetten, terwijl de andere helft dit niet van plan is. Vooral op het gebied van sport (78 procent), creatieve activiteiten (62 procent) en muziek (55 procent) zien BSO’s kansen.
Een belangrijke voorwaarde voor deze inzet is dat anders-gekwalificeerde beroepskrachten een pedagogische module moeten volgen voor aanvang van hun werkzaamheden. Verdere details over de voorwaarden zullen later bekend worden gemaakt.
Werkdruk Verminderen en Arbeidsmarktkrapte Tegengaan
Het inzetten van anders-gekwalificeerde beroepskrachten biedt niet alleen voordelen voor de kinderen, maar kan ook een antwoord zijn op de arbeidsmarktkrapte en de hoge werkdruk in de sector. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de BSO’s (34 procent) van plan is deze beroepskrachten 1-4 uur per week in te zetten, terwijl 40 procent dit voor 5-10 uur per week verwacht te doen. Ongeveer een kwart (26 procent) is van plan meer dan 10 uur per week gebruik te maken van deze professionals.
Sportprofessional: Expertise en Bevoegdheid in Één
Bij Sportprofessional is het inzetten van anders-gekwalificeerde beroepskrachten echter niet nodig. Al onze sportprofessionals beschikken namelijk over de benodigde expertise en zijn bevoegd om op de groep te staan dankzij hun gekwalificeerde diploma’s. Dit betekent dat we met onze sportprofessionals zowel de pedagogische kwaliteit als de vakinhoudelijke expertise in huis hebben. Hiermee vangen we twee vliegen in één klap: we bieden een rijk en gevarieerd sportaanbod en voldoen tegelijkertijd aan de formatieve eisen zonder extra voorwaarden.
Conclusie
Het inzetten van anders-gekwalificeerde beroepskrachten in de BSO is een veelbelovende ontwikkeling die kan bijdragen aan een rijker activiteitenaanbod en de brede ontwikkeling van kinderen. Hoewel er nog enkele voorwaarden moeten worden verduidelijkt, biedt deze maatregel kansen om de werkdruk te verlichten en de arbeidsmarktkrapte aan te pakken. Bij Sportprofessional blijven we echter trouw aan onze kernwaarden door uitsluitend gekwalificeerde sportprofessionals in te zetten, waardoor we zowel pedagogische als sportieve expertise waarborgen.
Alle berichten
Vandaag was een interessante dag voor Sportprofessional.nl. Wij waren aanwezig bij een combinatiebijeenkomst van het [...]
Veel mensen die werken in de buitenschoolse opvang (BSO) hebben een combinatiebaan. Dit betekent dat [...]